Verder winkelen

Ervaringen met woorddenkers

5 apr 2013

Afgelopen weken veel nieuwe aanmeldingen gehad, waaronder twee meisjes uit verschillende gezinnen. Er waren wat problemen op school, en de ouders vroegen zich af of er misschien sprake zou kunnen zijn van een visuele leerstijl. Beide moeders gaven (natuurlijk onafhankelijk van elkaar) aan dat ze niet alle kenmerken bij hun kinderen herkenden. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat niet alles van toepassing is. Dus de eerste sessie moest meer duidelijkheid geven.

Hoofd inrichten vonden ze leuk en het contact was goed. Wel viel me allebei de kinderen op dat het opzij kijken de voorkeur genoot bij vragen waar ze over na moesten denken. Heel af en toe (maar pas in het uiterste geval) gebruikten ze hun visuele systeem. Daarna het ABC en de woorden neus en station opgeslagen.

Hierin werd het beeld echt duidelijk voor mij; ze konden alleen door middel van beredeneren tot het benoemen van de positie van de letters in het alfabet komen en bij de twee woorden konden zij ook alleen door beredeneren het woord neus achterstevoren spellen. “Station” was voor de één een onmogelijkheid, bij de ander lukte het wel d.m.v. beredeneren en met erg veel moeite. Daarnaast gaven de moeders later op de dag (toen ik nog even telefonisch contact met ze had) aan dat de woorden en alfabet ook niet meer in het hoofd stonden; de kinderen konden het beeld niet terughalen.

Dit was voor mij een prachtige ervaring want over het algemeen krijg ik kinderen met een visuele leerstijl binnen die overduidelijk alles direct oppakken. Zowel de oogbeweging, als het hoofd inrichten als het ABC en de woorden opslaan, lukken bij een beelddenker wel. Het spellen doen beelddenkers zowel heen als terug even snel ongeacht de lengte van het woord. Ook de positie van de letters in het alfabet weten beelddenkers feilloos terug te benoemen, puur door het te zien (de voorstelling) staan in hun hoofd.

Geweldige ervaring voor mij als coach; het is een wereld van verschil. Deze kinderen zijn gebaat bij extra RT op of buiten school; door herhaling zullen zij uiteindelijk automatiseren. Met die mededeling heb ik ze het allerbeste gewenst en succes op school!