De grote invloed van een keizersnede op lichaamshouding

Afwijking wervelkolom door storende reflexen

Spinale Galant en Spinale Perez Reflex waren de boosdoeners

Ik had beloofd mijn eigen ” voor en na ” foto’s te plaatsen na de MNRI Lifelong reflexen- opleidingsmodule die ik gedaan heb. Bij deze dus en een uitleg over het ontstaan van de “voor” foto en hetgeen wat er in 4 dagen voor het effect op de “na” -foto heeft gezorgd.

Maar eerst een uitleg over de Lifelong reflexes…..Waar moet je dan aan denken ? Lifelong reflexes zijn de reflexen die ons, als ze goed tot ontwikkeling zijn gekomen, helpen om de zwaartekracht te trotseren. Vanaf het moment dat wij geboren zijn, tot aan onze laatste snik, zijn wij een balans spelletje aan het spelen met de zwaartekracht. Zolang we bij de ideale lijnen kunnen blijven (horizontaal en verticaal, zie afbeelding man), dan kunnen we gemakkelijk in balans blijven, zijn we stabiel( in meerdere opzichten), kunnen we goed gronden, centreren en ons hoofd rechtop houden. Ga je afwijken van die lijnen, dan is het veel energie kwijt aan het bevechten van de zwaartekracht. Dit heeft invloed op ons denken, handelen en op onze motoriek.

In mijn geval is het volgende te zien; op de eerste foto (dag 1), is duidelijk te zien dat mijn onderrug hol is. Erg hol en dat noemen we een hyper-lordose. Dit heb ik al van kind af aan en er is mij altijd verteld dat mijn onderrug vergroeid was. Mijn lendewervels waren immobiel, wat dus een zwakke plek betekende, vooral bij stress en drukte voelbaar. Ik compenseerde dit door veel te sporten als individu. Vanuit mijn professionele sportachtergrond wist op anatomisch vlak welke spier welke functie had en welke beweging hij kon maken. Op bewust vlak weet ik dat ik Hoe ik mijn spieren moet aanspannen zodat het spiercorset mijn houding ideaal houdt. Veel core-stability training heeft erg geholpen. Maar de houdinsgreflexen stonden wel uit !!

Mijn lichaam wist op onbewust niveau niet hoe de ideale lijnen in stand moesten worden gehouden. Dus bij vermoeidheid verstoorden de primaire reflexen en de niet goed ontwikkelde lifelong reflexen mijn houding. Hoe kan dat ?

Ik ben met een keizersnede ter wereld gekomen en heb dus niet de gang door het geboortekanal kunnen maken. Dit heeft ervoor gezorgd dat o.a. De Spinale Galant reflex bij mij onvoldoende getriggerd is en dus ook onvoldoende tot ontwikkeling is gekomen. Deze reflex stelt ons in staat om goed rechtop te komen en zijwaartse bewegingen op de juiste manier op te vangen. Ik heb mijn bekken dus altijd onvoldoende gevoeld. Vandaar uit heeft mijn lichaam al heel vroeg moeten compenseren om toch tot lopen e.d. te komen. De druk van de zwaartekracht op een verkeerde manier trotseren, uitte zich dus al vroeg in een hyper-lordose.

De wervelkolom heeft van nature lichte bollingen en hollingen (kyfose en lordoses) die ons in staat stellen soepel te bewegen. Nog aanwezige primaire reflexen, in dit geval de spinale/ ruggengraat-bekken reflex zorgt voor afwijkende standen en op de langere termijn klachten. De scoliose is daar een goed voorbeeld van; dit is een kromming van de ruggengraat in zijwaartse richting. Als de Spinal GAlant reflex aan de ene zijde hyper actief is en aan de andere zijde hypo- actief, dan ontstaat er scheefstand. De spieren worden steeds verkeerd aangespannen en ontspannen door een niet- efficiënte prikkeloverdracht vanuit het zenuwstelsel.

Na 4 dagen verdieping in alle eerder genoemde Lifelong reflexen en integratie- oefeningen bij elkaar te doen, weet mijn lichaam nu wel op onbewust niveau wat het moet doen.Foto 1 is gemaakt op de eerste dag. Naast de grote holling in de rug op bekkenhoogte, zie je ook dat mijn hele lichaam teveel in voorwaartse richting hangt t.o.v. de ideale lijn. Foto 2 is het resultaat na 4 dagen; mijn rug is veel rechter én ik sta nu in de ideale lijn. Dit is veel minder vermoeiend en bespaart me dus energie ! Daarnaast staan mijn werveldsnu wel goed boven elkaar, wat mij meer bewegingsvrijheid geeft en rugklachten wegneemt.

En nu ? Verder oefenen om de neurologische verbindingen te verstevigen (myelinisatie) doe ik nu zelf met ondersteunende oefeningen.
Niks vergroeiing dus; dit is het effect van spieren die al jarenlang op de verkeerde manier aan mijn botten trekken en zwaartekracht die al te lang verkeerd op mijn lijf drukt ! Wat ik verder merk? Ik kan scherper zien, beter focussen, kan mijn voeten evenredig belasten, heb daardoor geen achillespeesklachten meer en voel me (nog) fitter !!!






Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*