Slimme tweeling liep vast

Remedial Teaching had na 2 jaar niets geholpen, met de Kernvisiemethode op alle fronten vooruit !

– Ybo en Job, 11 jaar-

Met onze tweeling van 10 lopen we op school al een tijdje aan te modderen. Het leren lezen ging wel maar niet vlot, spelling bleek een ware ramp. Remedial Teaching ingezet maar niet of nauwelijks verbetering. Toen heeft school onze jongens laten testen en bleken ze een dyslexie te hebben specifiek voor spelling. Het blijft toch vreemd want met lezen zijn ze inmiddels al weer een tijdje Avi uit en ook voor begrijpend lezen scoren ze altijd een dikke voldoende. Als je dan redelijk eenvoudige woorden keer op keer foutief gespeld ziet word je daar als ouder wel wat wanhopig van!

Toen tipte een ouder mij de website van Edith en die heb ik op een avond eens goed bekeken. Ik herkende veel van de kenmerken van beelddenkers in onze jongens. Grappig was dat ik bij de één andere punten herkende dan bij de ander, en dat voor een één-eiige tweeling! Op de site las ik dat Edith korte tijd later een presentatie hield bij Boekhandel Roodbeen, hier heb ik mij meteen voor aangemeld en die avond togen wij met een groepje ouders naar Nijkerk. Wat een feest van herkenning!

Maar wat dan? Wat doe je met die informatie? Ga je met alle twee een training volgen bij Edith? Daar kwam ik zo even niet uit, tot ik de RT docente sprak op het schoolplein. Ze gaf aan dat ze met beide jongens met spelling weer was begonnen op het niveau van groep 3 want dat het allemaal niet beklijfde. Op mijn reactie of ze dan niet enorm achter kwamen bij de rest van de klas, dat ze immers na de zomervakantie al naar groep 7 zouden gaan! Het “kwartje viel niet” aldus de leerkracht. “Moet je het niet eens op een andere manier proberen” opperde ik.  Mijn besluit stond vast; ik zou met beide jongens naar Edith gaan!

De eerste sessie was met beide jongens heel bijzonder! Het contact met Edith verliep meteen prima. Vervolgens ben ik wisselend met de ene en daarna met de andere zoon geweest. Voordeel is dat ik dus alle sessies 2x heb meegemaakt!  Het visueel opslaan van de woordjes lukte eigenlijk meteen erg goed. “Mam, het alfabet heeft maar 26 letters!” Het was een hele openbaring! Helemaal geen gedoe met 2 tot 4-letter klanken maar gewoon simpel en overzichtelijk.

Rekenen in het 100-veld vonden ze beiden ook erg leuk, de patronen herkennen van het optellen en aftrekken. Bij de tafels bleek dat ze die beiden helemaal niet geautomatiseerd hadden. Ze komen wel op het goede antwoord maar moeten daar best lang over nadenken. Analoge klok leren kijken was een uitkomst! Wat al die jaren niet gelukt was leerde Edith ze binnen een half uur. Het “twinkel twinkel” kwartiertje bij het klokkijken, was heel verhelderend (ze hebben inmiddels zelf de conclusie getrokken dat dit in het Engels ook zo is maar dan een kwartier later). Grammatica is aan bod gekomen, mindmappen, begrijpend lezen met behulp van kleuren. Allemaal reuze handig!

Al met al hebben we er veel van geleerd. We zijn klaar met de eerste 7 sessies. Maar het werk is beslist nog niet klaar! Daar heb ik mij wel een beetje op verkeken moet ik bekennen. Alle stof visueel opslaan lukt goed maar kost best veel tijd. En het moet ook allemaal gebeuren na schooltijd en naast het huiswerk dat ze toch ook elke week weer mee naar huis krijgen. Maar we zetten door en staat er weer een dictee in de planning dan slaan we deze woorden meteen visueel op. Het eerste dictee waarvoor ze beiden een 10 hebben gehaald hebben we al in kunnen lijsten! Bravo!

Edith bedankt voor je hulp en steun!

-Mia-






Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*