Een feest van her- en erkenning !

“Op een manier leren leren zoals zij informatie wel begrijpt en opslaat”

-Jeanelle 10 jaar, onvoldoende voor rekenen-

Nadat onze dochter van 10 jaar thuis kwam met haar schoolrapport waar een 5 voor rekenen opstond trokken we gelijk bij de school aan de bel. We hadden al in het begin van het schooljaar aangegeven dat ze bij eventueel problemen rondom het rekenen direct aan de bel moesten trekken, zodat we haar thuis extra konden helpen.Onze verbazing was enorm toen we tijdens het gesprek met de leerkrachten merkten dat zij niet zo zwaar tilden aan de onvoldoende voor rekenen…Onbegrijpelijk voor ons.

We zijn toen op zoek gegaan naar hulp buiten school om. Via via kregen we de informatie van ‘Ik leer anders’. Toen we deze informatie doornamen zagen we veel kenmerken die onze dochter op het lijf geschreven zijn. Dat was wel heel bijzonder! Ze is een erg gevoelig meisje met een hoog sociaal karakter. Niet makkelijk als je zo jong bent.

Na een prettig gesprek aan de telefoon hebben we een afspraak gepland zonder onze dochter, om te kijken of we dachten dat deze vorm van informatie overdracht bij haar zou passen. Tijdens dit gesprek vielen er steeds meer puzzelstukjes om hun plaats. Er werd ruim de tijd uitgetrokken om alles uit te leggen en het werkboek door te nemen. Als ouders waren we erg enthousiast, maar we wisten nog steeds niet of onze dochter een beelddenker is. Daarvoor moest ze zelf langskomen.

Tijdens dit gesprek was al snel duidelijk dat dit het geval is, en voor haar was het een soort feest van herkenning en erkenning. Er is dus wel iemand die haar begrijpt en de tijd neemt om het uit te leggen op een manier die zij begrijpt!! Dit is op school echt niet het geval. Daar wordt (vooral bij rekenen) gekozen voor de ‘stamp’-manier om het automatiseren onder de knie te krijgen.Deze schoolse manier werkt totaal niet voor haar, hoe hard zij (en ook wij) haar best doet.

We hebben daarna meteen een aantal afspraken gepland. Hierin worden alle facetten behandeld; taal, spelling, klokkijken en ook rekenen. Vanaf de basis op een manier waardoor zij het wel begrijpt en opslaat. Er vallen nu kwartjes en dat is wat wij zochten.Thuis zijn we nu aan het oefenen en ze maakt grote sprongen vooruit! Goed voor haar zelfvertrouwen.

Van school uit wordt (nog) geen ondersteuning/hulp verleent aan deze manier van leren. Jammer. Maar we gaan nu gewoon lekker thuis aan de gang! Bij ieder nieuw woordpakket gaan we oefenen en bij elke nieuw onderdeel van rekenen ook. Gewoon volgens de methode die Edith ons heeft uitgelegd, want dat is er één die je als ouder ook begrijpt!!!

– Corine –






Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*