Faalangst èn rekenachterstand omgebogen naar leerbaarheid en goed mee kunnen komen !

– Meisje 7 jaar-

‘In december 2016 zijn we met onze toen nog 7-jarige dochter gestart met een behandeltraject bij MINDedit.
De reden dat we hiermee begonnen was dat zij eigenlijk in iedere nieuwe situatie, als eerste reactie vaak:  boosheid, verdriet, teleurstelling, angst, schrik en huilen, liet zien. Ze was zeer faalangstig en onzeker. Daarnaast had zij op school veel moeite met leren en pas gaandeweg het traject bij Edith, kregen wij pas in de gaten hoevéél moeite meer dat was. Veel meer dan dat wij als ouders in eerste instantie dachten.

Er bleken veel primaire reflexen niet geïntegreerd te zijn, waardoor het gevoel van basisveiligheid in haar eigen lichaam ontbrak. Door het ontbrekende gevoel van veiligheid, betrok ze veel situaties op zichzelf en stond daardoor weinig open voor verandering en liet zich gemakkelijk de kaas van het brood eten. Edith is eerst begonnen met het integreren van een aantal reflexen om
het bij haar missende gevoel van veiligheid en geborgenheid op neurologisch niveau te ontwikkelen. Dit had duidelijk effect op haar gedrag:
ons meisje ging veel meer knuffelen en aandacht vragen. Dit deed ze voorheen helemaal niet.

Gaandeweg werden er meerdere reflexen aangeboden en kwamen er best wel eens pittige periodes voorbij, voordat deze reflexen bij onze dochter geïntegreerd waren.
In deze periode merkten we zichtbaar dat onze dochter steeds meer en met een stijgende lijn probeerde onder woorden te brengen wat er in haar om ging. Ze kreeg ze meer begrip en geduld voor de wereld om haar heen.

Eind groep 4  kwamen we er achter dat ze bijna een schooljaar
achterliep met rekenen. Ze mocht wel over naar groep 5, maar qua rekenen wel een jaar teruggezet. Edith adviseerde ons en school om haar ontwikkeling op de voet te blijven volgen, omdat de neurologische veranderingen grote ontwikkelingssprongen kunnen opleveren. Hierdoor zou het zomaar kunnen zijn dat de achterstand sneller weggewerkt zou kunnen zijn, dan de prognose. Dit bleek ook zo te zijn.

Na de zomervakantie zijn we verder gegaan met MNRI en daarnaast is Edith haar intensiever gaan ondersteunen op het gebied van rekenen.  Vanuit de visuele leerstijl is ze het rekenen gaan aanleren en onze dochter pikte dat zeer gemakkelijk op. Nu zonder faalangst en dichtklappen: ze was juist zeer “eager” om te leren !! De reflexintegratie-oefeningen werden afgebouwd en met rekenen ging ze hard vooruit. Met een fantastisch resultaat !! Na de kerstvakantie mocht ze starten met groep 5 rekenwerk ! Hierin doet ze nu een programma om zo snel als mogelijk bij het huidige niveau van de klas te komen.

Ook merken we nu, los van haar rekenresultaat, dat ze op breed vlak nieuwsgieriger wordt. Voorheen vertelden we van alles en nam ze dat
(blijkbaar) voor lief; nu vraagt ze waarom en wat het betekent, heel bijzonder !!
Ook het huilen is enorm verminderd, als ze boos is, is ze boos en kan
ze direct beter uitleggen waarom, teleurstelling kan ze beter ombuigen in een
oplossing en verdriet blijft verdriet, maar veel beter in proportie en op leeftijdsgebonden niveau !

In januari hebben we het traject bij MINDedit afgerond met haar. We zijn allereerst supertrots op onze dochter, maar vooral ook erg dankbaar wat Edith in dit proces voor haar en ons betekend heeft !’

-Liset-






Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*