Gebruik leren maken van je capaciteiten

“Er viel een last van haar schouders; ze was niet dom !!!”

Basisschoolleerling, groep 8 met dyslexie

Als je je dochter ruim 2 jaar lang ziet worstelen met haar schoolwerk, elke middag thuis keihard ziet werken aan het huiswerk dat ze meekrijgt om haar achterstand in te lopen, is de uitkomst dat er sprake is van dyslexie, een grote opluchting. Bij onze dochter zagen we op dat moment echt de last van haar schouders vallen: ze was niet dom! Nee helemaal niet, ze is juist een pientere meid! Maar dan begint de volgende fase. Remedial teaching, zoals wordt geadviseerd door school en door de orthopedagoog, de gang die veel kinderen met dyslexie maken.

Nu we de reden van het leerprobleem wisten, wilden we natuurlijk ook een zo goed mogelijke aanpak hebben om onze dochter te helpen. Dus zijn wij op zoek gegaan, en hebben we ook bij andere ouders naar hun RT-ervaringen gevraagd. Daar kwamen wij echter steeds uit bij hetzelfde punt, dat dit het niet was. Het kwam in feite steeds op hetzelfde neer: herhalen van de stof, ezelsbruggetjes leren, elke dag oefenen. Maar dit was nu net wat bij onze dochter in het begin al niet hielp, weer elke dag oefenen voor maar zo weinig effect, ezelsbruggetjes leren terwijl automatiseren haar grootste probleem is, en weer die druk. Daarbij waren de wachtlijsten bij de verschillende instanties enorm lang.

Ondertussen kwamen we in aanraking met de “Ik leer anders” methode. Hier hadden we voor het eerst het gevoel te maken te hebben met een hele nieuwe insteek, een andere manier van leren. Het was nog een heel onbekende aanpak, maar wel voor ons iets wat we herkenden bij onze dochter. Nu een paar jaar later is door het vele pionierswerk van Edith, zo veel meer bekendheid voor deze visuele manier van leren. Geweldig dat scholen en leerkrachten openstaan voor deze methode, gewoon omdat ze zien dat het werkt. Ook onze dochter heeft het geholpen. Deze visuele aanpak blijkt haar manier van leren. Door de basis- sessies bij Edith te volgen, heeft ze geleerd weer gebruik te maken van deze capaciteiten. En zelf kan ze dit keer op keer weer toepassen.

Belangrijkste voor ons is dat het zelfvertrouwen van onze dochter steeds meer is teruggekomen, dat het goed is zoals ze is. Edith, door jouw aanpak, rustig, helder en met grote enthousiasme, heb je echt een verandering gemaakt en daar bedanken we jou voor!
– Ingrid –






Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*