ADHD ??? Nee !!!

“School is weer leuk en puzzelstukjes vielen op hun plaats “

– Anne, 7 jaar-

Ik heet Anne en ik ben 7 jaar. Ik ben in groep 3 bij Edith begonnen, want op school ging  het niet goed. Lezen en rekenen vond ik moeilijk. Eerst heb ik het alfabet geleerd, daarna rekenen in het honderdveld, en oefenen met concentreren door smileys. Edith is grappig  en lief. Ik kreeg een koekje met chocola en limonade. Ik heb mijn werk nu op tijd af en een veel beter rapport! School is weer leuk!

Bedankt Edith! Groetjes Anne!!!!!!!

Moeder Anne (Anne is mei 2013 met de methode begonnen en zat toen in groep 3, Kernvisiemethode afgerond in november 2013, groep 4) ,

“Als moeder van Anne wil ik hier graan nog een aanvulling op geven. Toen Anne nog maar net in groep 3 zat, kwam de juf al bij me met de vraag of we een gesprek konden plannen. In dit gesprek bleek dat Anne in de klas erg onrustig was en erg veel moeite moest doen om mee te komen. Zelfs de term ADHD werd toen genoemd. Bij het 10-minuten-gesprek na het eerste rapport werden ook weer grote zorgen geuit en ook kwam ze er weer op terug dat Anne volgens haar misschien baat zou hebben bij Ritalin.

Hier konden wij als ouders niet achter staan. Thuis herkenden wij het beeld van de juf echt niet. Daarna zijn we op Internet gaan zoeken naar informatie, om te kijken of we iets over het hoofd zagen en zo kwamen we op informatie over de visuele leerstijl terecht. Er vielen zo veel stukjes op hun plaats! Op school wisten ze intussen niet meer goed wat ze met Anne aan moesten vangen, want niets leek haar te interesseren. Anne ging ook met steeds meer tegenzin naar school, want ze kon het toch niet. Bovendien was juf haar ook constant aan het pushen om beter haar best te doen en haar werk af te maken.

In het volgende gesprek spraken we onze vermoedens uit dat Anne een visuele leerstijl had. De ene juf stond hier meer voor open dan de andere. We hebben ons toen bij Edith opgegeven voor een informatie- avond over de visuele leerstijl en dat was voor ons een feest van herkenning. Toen dus snel een afspraak gemaakt om te beginnen met de begeleiding van Anne.                                                 Wat was dat fijn, Anne voelde zich begrepen en voelde zich goed op haar gemak. Bij Edith was een uur hard werken zo voorbij. Bij het Alfabet was haar reactie; “wat zijn dat weinig letters!”  In haar wereld had je de a en de aa, de o en de oo en de oe en de ou en ga zo maar door!  Ze zag door de bomen het bos niet meer!

In korte tijd stond het alfabet goed in haar hoofd en vanaf dat moment ging het lezen op school al gelijk beter. De volgende sessie gingen we met woordjes aan de gang, want als je het alfabet kent, kun je alle woorden maken! Ook de rekensessie vond Anne heel leuk, want ze mocht rekenen met het honderdveld wat Edith op de grond legde, ze kon er dus zelf doorheen lopen! Dat vond ze heel leuk.

Er ging ook een wereld voor haar open toen Edith een smiley voor Anne zette en Anne stevig moest gaan staan. Dat ging makkelijk, maar toen er een verdrietig gezichtje te zien was, werd Anne zo om getrokken. Anne bracht het geleerde de volgende ochtend zo in praktijk op school. Alleen jammer dat ze dat megagroot op haar tafeltje deed. Daar werd juf natuurlijk boos om. Op school gaat het nu veel beter, want ze heeft het naar haar zin en het rapport is veel beter! De juf die eerst sceptisch was, is nu enthousiast door de goede resultaten!

Edith is ook op school geweest en school is nu bezig dat ze het hele team willen scholen, zodat Anne haar hele schooltijd goed begeleid kan worden. Natuurlijk is dat niet heel snel te regelen, maar school doet zijn best. Ze zien nu ook dat niet alleen Anne, maar nog heel veel andere leerlingen er profijt van kunnen hebben als ze dat implementeren in het lesprogramma.                                               Natuurlijk gaan er nog vaak genoeg dingen mis en heeft Anne in de Sinterklaasperiode meer moeite gehad zich te concentreren, maar er gaat ook heel veel goed.

Anne zit weer lekker in haar vel en gaat weer met plezier naar school. Rekenen zal nooit haar favoriet worden, maar lezen doet ze super graag en dat gaat ook heel goed. Ze leest op school boeken AVI E4, terwijl ze nog maar net in groep 4 zit. Thuis lezen we waar ze maar zin in heeft en als bieb-moeder weet ik dat veel van die boeken op school als Avi M6 en E6 staan en dat gaat toch goed. Al met al zijn we heel blij dat we deze stap gezet hebben, want zelfs de juf praat niet meer over ADHD, want concentreren gaat, meestal, zonder problemen”.

-Josien-

N.B. Anne zit inmiddels (2017) in groep 7 en heeft ook MNRI gevolgd. De lichamelijke onrust is weg, de concentratie is optimaal en Anne scoort bovengemiddeld hoog op alle schoolse fronten. 






Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*